Sivut

torstai 8. lokakuuta 2015

Matkan varrelta

Hiphei! Tässä on keretty lomailla Balilla ja vaihdettu Lombokin puolelle. Mutta tässä ensin juttua mitä ollaan keretty tehdä eli oikeastaan syöty ja hengailtu.

Päivä 1

Päästiin vihdoin Kutalle kauhean lentorupeaman jälkeen ja taksia metsästämään. Kentällä kaikki huutelee ja seuraa. Muutenkin väsynyt, kipeänä ja todella vittuuntunut olo. Sitten pitää alkaa tehdä kauppaa taksista. Ensimmäinen kosketus tähän ns. huijauskulttuuriin, opportunistien maa. Hinnat yhtä kalliit kuin Suomessa, olisi pitänyt lähteä ehkä vielä kauemmaksi kentältä. Noh saatiin täksi, joka maksoi 175000 IDR, 1€ on noin 16000 IDR. Hotellilla kaikilla ei ollutkaan tarpeeksi vaihtorahaa, niin maksoikin 185000 IDR, siinä vaiheessa enää jaksanut, olisi pitänyt vain antaa 150000 ja kävellä pois. Majoituksena meillä toimi Secret Garden Inn, joka maksoi yöltä 250000, tosiaan kahdelta henkilöltä. Kamat sinne ja pikasuihku, sitten syömään. Majoitus sijaitsi tosin ihan keskustassa, poppies lane 1. Ruokapaikkaan nimeä en muista, mutta ei se nyt niin ihmeellinen ollut, että pitäisi muistaa, aika mautonta, mutta kana satay vartaat pähkinäkastikkeella todella hyviä. Tämän jälkeen ostimme aurinkolasit ja slpärit, tinkiminen kannattaa ja pitää pysyä omassa hinnassaan. Pois käveleminen saattaa auttaa ja olen sen puolella, koska lähellä on miljoona samanlaista paikkaa. Vettä ja kämpille, lennot vielä painavat.

Päivä 2

Heräsin itse aika aikaisin ja mieheni olisi vielä tunnin siinä. Aamiainenhan kuului hintaan ja oli hyvin täyttävä. Suuntasimme vielä ulos etsimään kyytiä Ubudiin ja sekin löytyi ihan nurkan takaa. Täällä huomattiin heti ensimmäisenä iltana, että melkein kaikki arvostavat, ainakin pitävät, tatuoinneista ja saimme omistamme paljon kommentteja. Käppäilimme vielä hetken, mutta piti suunnata hotellille, koska kyytimme oli saapumassa. Auto oli vanha pakun tyylinen kyhelmä, jonne mahtui se 9 ihmistä. Tästä ilosta maksoimme yhteensä 160, nyt käytän lyhennettä summista, koska kestää kirjoittaa, joten kaikki ovat tuhatta. Ubudiin saapuessa aloimme etsiä ruokapaikkaa, niin tulihan heti joku huutelemaan majoituksesta, joten menimme katsomaan paikan läpi ja se vaikutti meille tarpeeksi hyvältä. Paikan nimi oli Savira Guest House ja maksoi yöltä 225. Taas kamppeet pois ja syömään. Katsoimme netistä osviittaa minne menisimme ja päädyimme warung tyyppiseen ratkaisuun. Paikka oli todella miellyttävä ja ruoka erittäin hyvää! Jatkoimme vielä majoituksen etsintää, koska halusimme hyvän näkymän, jotta voisi katsella maisemia ja juoda bintangia. Muutaman paikan jälkeen löysimme täydellisen, mutta vähän hintahtavan, päädyimme kuitenkin siihen. Takaisin majoitukseen ja hetkeksi altaaseen vilvoittelemaan. Oleilun jälkeen suuntasimme taas syömään ja taas hyvä ruokapaikka, ei täällä pahaa ruokaa voi edes olla. Ja parhaimmat mojitot ikinä! Ehkä vielä yhdet drinksut eli paikkaa etsimään, pysähdyimme yhden baarin eteen, jossa soikin livemusa, sinne siis! Vähän lisää mojitoa ja hengailua. Päivä on ollut pitkä, pakko mennä siis koisimaan! Huomenna majoituksen vaihto.

Jatkuu seuraavassa osassa. Teen vielä listan kaikista ravintoloista ja hinnoista.