Sivut

keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Matka Portimaoon

Klo on 1.30 yöllä ja bussi pärähtää käyntiin, matka kohti portugalia alkaa. Meitä lähti Tampereelta kuuden hengen joukkio ja olimme Helsinki-Vantaa lentokentällä 3.50. Kaikki matkalaiset olivat silmin nähden väsyneitä ja lentokin oli myöhässä. Lennon piti nousta ilmaan 5.40, mutta tämä tapahtuikin vasta 6.30. Kerkesimme tutkia lentokenttää, juoda kahvit sekä ottaa matkaskumpat. Vihdoin ilmassa, silmät kiinni ja unta palloon hetkinen. Lensimme TAP:lla, saimme lennon ajaksi viltit ja ruokaakin oli tarjolla, aika hyvä palvelu!

Vihdoin perillä 10.30, Portugalin aikaa. Lensimme Lissaboniin ja matkaa on vielä jäljellä. Suuntaamme Portimaoon, jossa ystäväni perheellä sijaitsee asunto, se on meidän kotimme 8pv. Nappasimme jotain nopeaa syötävää kentältä ja sitten taksilla bussiasemalle. Lissabonista Portimaoon on noin 280km ja matka kestää bussilla 3h 30min. Yhteensä 12h matkustamista, puoliksi torkkumista ja järkyttävä väsymys. Klo 14.30 vihdoin oikeassa kaupungissa, mutta pääseminen kämpille vaikeutui. Lähdimme etsimään taksia väärästä suunnasta ja kävelimme kilometrin keskustaan kaikkien matkatavaroiden kanssa. Lämpöä oli se 30 astetta, joten ihan hitusen kuuma mustassa varustuksessa. Joten pysähdyimme juomaan huurteiset, kävimme kaupassa ja saimme taksin, jolla suuntasimme Club Do Vau 2. Paikka oli vähän yli 2km keskustasta, jonka sitten kävelimme monta kertaa. Lähdimme heti syömään ja nälissämme, emme valinneet oikein hyvää paikkaa, Bistro Italiano.

Toisena päivänä kävimme kaupassa ja hengasimme rannalla. Teimme lounaan itse kämpillä ja illalla suuntasimme syömään keskustaan päin. Kokeilimme uutta ravintolaa nimeltä Cafe del Marmutta koimme karvaan pettymyksen. Söin pippuripihin, jossa liha oli mennyt hitusen kypsän puolelle ja ui kastikkeessa. Lisänä ateriaan oli surkean näköisiä ranskalaisia. Alkuruokana oli oletettavasti pakasteesta otettuja sipulirenkaita. Ihan ok. Poikkesimme myös drinkeille pariin irkkubaariin, ensimmäinen oli The Irish Rover Bar and Grill ja toinen Ireland's Eye. Roverissa oli erittäin halvat ja hyvät drinkit ja Ireland's Eyessa oli todella hyvä trubaduuri ja magnersia. Varasimme pöydän erittäin suositusta ravintolasta seuraavalle illalle.

Kolmas päivä pamahtaa käyntiin ja se oli laiska. Kävimme kävelyllä ja tutkimassa paikkoja, emmekä oikeastaan tehnyt mitään ihmeellistä. Tämän päivän ruoka valinta oli onnistunut, koska menimme ystävälleni tuttuun ravintolaan. Kävimme paikassa nimeltä Pizzeria La Dolce Vitaan. Paikka oli loistavin tähän mennessä, hyvää pizzaa, paljon sangriaa ja minttusuklaa jäätelöä! Tietenkin varasimme paikkaan uudestaan pöydän perjantaille ja sitten jatkoimme drinksuille.

Neljäntenä päivänä kävimme taas kaupassa ja pelailimme päivän kämpillä. Sain tosiaan myös ajella vanhalla kaaralla.

Viides päivä oli pyhitetty vesipuistolle, jossa menikin koko päivä. Illalla emme jaksaneet mennä yhtään minnekään, joten olimme vain kämpillä ja teimme pizzaa.

Perjantai! Kuudes päivä siis ja suuntasimme shoppailemaan. Löysin paljon ostettavaa ja osa piti jättää ihan kaupoille. Ja koska suomalainen juomakulttuuri melkein pakottaa perjantaisin menemään ulos, joten päätimme illalla suunnata bilettämään. Taas syömään Dolce Vitaan, koska aivan ihana paikka. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka ovat matkustelemassa Portimaossa. Syömisen jälkeen drinksuille ja drinksuille ja drinksuille jaaaaaa.. Klo on neljä.

Lauantaina tietenkin heräsimme kauheaan väsymykseen ja päivä menikin sen selättämisessä. Illalla kuitenkin kokosimme itsemme ja suuntasimme syömään. Kävelimme aina yhden ravintolan ohi, All Beef ja nyt päädyimme sisälle syömään. Ja voi luoja, miten olemme mennet tämän paika ohi. Ruoka oli suorastaan taivaallista, elämäni parhainta lihaa. Varasimme pöydän seuraavalle päivälle tietenkin.

Sunnuntaina kävimme vielä rentoutumassa rannalla, myöskin illalla viinin kera. Sitten syömähän taas All Beefiin. Ruoka taas yllätti täysin! AIvan upeaa!

Viimeinen päivä ja loppusiivousta vaille valmis lähtemään. Matkustamista edessä 12h, HUHHUH!