Sivut

sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Ihanainen Italia, kuinka sinne kaipaankaan! Osa 4

Voihan Vieste sentään. Hotellimme oli aika paljon hienompi, vaikka asustimmekin ensimmäisen kerroksen halvimmassa huoneessa. Oli aivan loistava aamiainen ja cappucinotkin tarjoiltiin pöytään. Oli uima-allas ja yksityinen pala rannasta, josta löytyi päivänvarjot, tuolit ja ruokapaikka/kahvila. Hotelli oli vähän kauempana, mutta kun rantaa pitkin kävelee, niin ei tunnu missään. Nimi tietenkin vielä, Hotel Il Castellino Relais ja viisi yötä maksoi 266€. Ja hotellin työntekijät erittäin avuliaita ja aivan loistavia. Pyöriä sai käyttää vapaasti, vaikka olivat vähän hataria.

Tulopäivänä söimme rannan baariravintolassa, oli erittäin hyvää. Nimeä en muista, eikä tripadvisor auta, mutta se on hotellin yhteistyökumppani niin löytyy, jos hotellia käyttää. Rannan vieressä olevia paikkoja kutsuttiin lidoiksi ja kävimme syömässä lounasta aina niissä, aivan loistavaa ruokaa. Vieste on upea kaupunki rantaloman viettoon ja siellä oli parasta ruokaa koko matkalla. Tässä muutama ruokapaikka missä kannattaa käydä Mezzaluna, oli pienen kävelyn takana, Osteria Al Duomo, täällä kävimme kaksi kertaa, koska oli aivan ihanaa, Mistral by Masester, oli hyvä drinkkibaari, mukava istuskella ja Ristorante Pizzeria Borgo Antico, vähän kalliimpi paikka, mutta sen arvoinen.

Kuten aikaisemmin sanoin hotellin työntekijät olivat erittäin avuliaita, halusimme syödä perinteistä kalakeittoa ja Osteria Al duomoon rakastuimme heti. Ongelmana oli, että se on hyvin suosittu paikka ja kalat pitää saada keittoon, joten se pitää tilata 2 päivää aikaisemmin. Pyysimme hotellin respaa varaamaan meille pöydän sieltä ja kysymään onko mahdollista saada kalakeitto samana päivänä ja hän hoiti koko homman meille! Loistavaa! Sieltä sai myös varattua kaikki matkat, jos halusi käydä saarilla tai lähikaupungeissa.

Valitettavasti jouduimme jättämään Viesten ja jatkoimme kohti Amalfin rannikkoa. Foggiasta Salernoon pääsee taas halvalla 10€ alkaen. Ja taas pitkä matka, myös ensimmäistä kertaa junamme oli myöhässä ja myöhästyimme toisesta junasta sekä bussista. Lähdimme aamulla yhdeksältä ja Salernossa olimme kello seitsemän illalla vasta. Seuraava paikkamme oli Maiori ja nyt ongelmana oli, ettei busseja enää sinne mennyt. Joten ainut avihtoehtomme oli taksi ja se sitten maksoi 60€, kun taas bussilippu 3€. Jes! Mutta pääsimme maioriin kahdeksaksi ja nälkä järkyttävä, heti syömään!

Maiorikaan ei ole niin suuri kaupunki ja siellä on paljon brittiläisiä turisteja. Rantaloma jatkukoon. Vietimme kolme yötä Santa Tecla Apartmentsissa, joka maksoi 200€. Olin laittanut toivomuksen ylimmästä kerroksesta, joten saimme taas paremman kämpän kuin mistä maksoimme, meillä piti olla yksiö, mutta saimme kaksion. Yksiö olisi hyvin kyllä meille riittänyt. Siellä oli pieni keittiö, joten kävimme kaupasta hakemassa ruokatarvikkeita ja söimme vaan illallisen ulkona. Loistava paikka, oli pesulaa, uima-allasta ja lähellä kaikkea. Kävimme hakemassa avaimet hienostohotelli Hotel Panoramasta, jossa oli ylhäällä erinomainen drinkkibaari ja näkymät olivat fantastiset. Yksi ruokapaikka oli ylitse muiden Ristorante Masaniello.

Maiorissa olomme aikana, yhtenä iltana mieheni polvistui ja pamautti "Tuletko emännäkseni?", outo tapa kosia, perkeleen pohjalaaset. Olimme laiturin alkupäässä ja aurinko laski, mutta kyllä menimme kihloihin. Vietimme aikamme rannalla makaillen ja viiniä juoden eli teimme samaa mitä olemme koko matkan ajan. Viini on NIIN hyvää ja halpaa!

Edessä meitä odotti Napoli, jonne oli niin helppo päästä. Bussilippuja myydään aina kioskeissa, joten sieltä aina ensin kyselemään, ne yleensä maksavat 1-3€, riippuen matkasta. Maiorista Salernoon taas ja sieltä Napoliin junalla(8-9€). meni ehkä 3h koko matkassa. Napolin asemalta metroon ja vanhaan kaupunkiin, jossa majoituksemme sijaitsi. Kannattaa ottaa sieltä majoitus vaikkakin halvempia löytyy aseman läheltä. Meidän Hotel Meublé Santa Chiara suite maksoi sen 220€ neljältä yöltä ja aamiaiseksi sai croissantin ja cappucinon läheisestä kahvilasta.

Pääsimme suhteellisen aikaisin Napoliin, joten lähdimme tutkimaan paikkoja ja syömään, ylläri! Rakastuimme kaupunkiin ja tunsimme olomme kotoisaksi. En tiedä johtuiko siitä, että siellä oli niin nuorekasta ja tatuoitua väkeä. Mutta aivan loistava paikka, kävimme junalla toisessa kaupunginosassa markkinoilla ja olisi päässyt myös Pompeiilla olisi päässyt helposti käymään, mutta Napolissa oli NIIN paljon tutkimista, että emme kerinneet. Söimme erittäin paljon pizzaa ja oli niin hyvää. Vakiopaikkamme oli Antica Pizzeria I Decumani, kävimme myös testaamassa näitä suosituimpia, mutta pitää mennä aikaisin, koska täyttyvät heti.

Aika taas hurahti liian nopeasti ja junalla takaisin Roomaan ja lentokoneeseen. Napolista Roomaan ja takaisin pääsee junalla 10€, jos on aikaa. Kaikkiin näihin paikkoihin on pakko palata. Oli uskomaton matka taas. Noh Rooman voi kyllä jättää suosiolla väliin ja suunnata heti Napoliin. Junalla on halpa ja helppo matkustella, joten käyttäkää julkisia. Netissä on paljon turhaa pelottelua metroista ja kaupunginosista, ei kannata uskoa, meillä ei kertaakaan ollut mitään hätään. Tuli syötyä järkyttävän paljon jäätelöä ja juotua viiniä. Haluan takaisin ja olemme suunnitelleet, jos tekisimme nopean matkan elokuussa Italiaan.

Ps. Opetelkaa muutama sana Italiaa, se vie teidät jo kauas.