Sivut

perjantai 10. huhtikuuta 2015

Ihanainen Italia, kuinka sinne kaipaankaan! Osa 3

ROUND 2! GO! Eli toinen reissu Italiaan starttasi 26.5.2014 ja innolla lähdimme taas matkalle. Tällä kertaa lensimme Roomaan ja sieltä myös pois, Norwegianilla lennot maksoivat 170€ menopaluu/per pää. Nyt varasimme etukäteen kaikki paikat, ei ihan paras idea, koska piti toimia aikataulun mukaan. Ja päätimme, että nyt emme kitsastele hotelleissa vaan nautimme melkein parhaasta! Varatkaa aina edellisessä paikassa, niin saa rauhassa mennä!

Roomasta varasimme paikan nimeltä Windows on Rome ja hintaa oli 120€ kahdelta yöltä ja aamiainen kuului Se sijaitsee keskustan lähellä ja kulkuyhteydet olivat hyvät. Oli ainakin upeat näkymät ja erittäin siisti. Lähellä on Anthony Bourdainkin katsastama I Porchettoni der Pigneto ja oli kyllä maukasta. Joimme yhdet huurteiset ja söimme paljon possua, eikä ollut kalliskaan. Siellä kävimme heti ensimmäisenä päivänä. Nyt emme menneet katsastamaan kaikkia nähtävyyksiä vaan käppäilimme ees taas ties minne ja vedimme metrolla. Hyviä paikkoja oli myös Lepanton ja Ottavianon lähellä olevat Bella Napoli ja Cacio e Pepe. Ruokapaikkoja kannattaa kyllä tutkia etukäteen, että löytää hyvät paikat.

Junan kyytiin hyppäsimme ja suuntasimme Castel di Sangroon. Aivan upea pieni saksalaistyylinen kaupunki, varsinkin laskettelijoille talvisin. Taisimme mennä Sulmonaan junalla ja sieltä hypätä bussiin, että pääsisimme paikalle. Hinnaksi junalle tuli jotain 10€/per pää ja bussi taisi olla 5€/per pää.

Sulmonassa seisoimme hetken aikaa juna-asemalla ihmetellen, että mitä nyt. Joku bussi kerkesi siitä mennä, ostimme kioskista liput ja odottelimme toista bussia. Istuskelimme noin tunnin auringossa, kun auto paikalle kaahasi. Saimme jotenkin puhuttua itsemme bussiasemalle, kun kuski ei englantia osannut. Itse puhun hitusen Italiaa, joten osasin sanoja. Bussiasema oli tosiaan enemmänkin pari pysäkkiä ja myöhästyimme bussistamme puoli tuntia, oihvoih. Seuraava lähti 4h päästä. Noh siinä oli pari mukavaa baaria, joista sai juomaa ja ruokaa. Olimme ensin toisessa ja siirryimme muutaman oluen jälkeen seuraavaan. Oli nälkä ja väsynyt, koska aamusta asti jalkeilla. Saimme kaljojen kanssa ihanasti naposteltavaa ja junassa olimme syöneet leivät.

Noh vihdoin ja viimein pääsimme bussiin! Matka kesti jonkun tunnin, jos oikein muistan. Oli upeat maisemat, paljon vuoria ja vehreyttä. Kello oli yli yhdeksän illalla, kun pääsimme majoitukseemme, alkoi vielä satamaan. Olo oli kauhea ja nälkä vielä kauheampi. Hotellina meillä toimi Il Lavatoia, hintaa taas 120€ kaksi yötä ja voin sanoa, että nautimme olostamme täysin. Omistaja on mitä upein ja hotelli vielä upeampi. Jäin tosiaan tähän kauheaan olotilaan, omistaja otti meidät heti vastaan ja saimme isomman/paremman huoneen kuin mistä maksoimme. Hän myös kysyi onko meillä nälkä, että voi suositella paikkaa ja vielä viedä meidät sinne. Palvelu pelasi todella. Noh vaihdomme vaatteet ja lähdimme autolla ravintolaa kohti, ei ollut kaukana ja hän myös näytti meille paikkoja. Ravintolan nimi onpi Il Rifugiodi Emanuela Montariello ja aivan loistava paikka, autenttista italialaista ruokaa.

Vietimme ajan kylää kierrellen, syöden ja juoden. Toinen loistava ruokapaikka oli L'artigiano Della Cucina, niin hyvää pizzaa! Kumpaakin paikkaa suositteli meille hotellin omistaja. En ikinä päässyt käymään saksalaisessa baarissa nimeltä DunkelBlonde ja vieläkin harmittaa.. Meille myös suositeltiin matkaan Barrean järvelle, bussi olisi suoraan sinne suunnannut, mutta emme jaksaneet. Oli muuten aivan järjettömän kattava aamiainen ja saimme myös cappucinot.

Hypimme kyllä liian pitkiä matkoja, joten osa päivistä meni pelkkään matkusteluun. Myös paikat olivat vuoristojen piiloissa tai rannoille, joten niihin ei päässyt kuin busseilla. Joten aikaa meni siihen. Silti seuraavana matkasimme Viesteen. Taas piti hypätä bussiin ja suunnata Pescaraan, tännekään ei ollut niin pitkä matka ja matka maksoi yhteensä 10€. Pescarassa oli kuuma ja suuntasimme suoraan juna-asemalle, nappasimme liput Foggiaan (22€) ja mukaan ISON pizzapalasen pienestä kioskista, maksoi ehkä 2€. Foggiasta taas bussiin (10€) ja viimeinen punnistus, 2 ja puoli tuntia. Onneksi on aina ilmastoidut bussit. Castel di Sangrosta Viesteen 5 ja puoli tuntia. Vieste oli reissun yksi kohokohdista, mutta palaan siihen sitten seuraavassa osassa.